Překážky v práci a program Antivirus
S účinností od 6. 4. 2020 spustila vláda České republiky Program Antivirus (zpracovaný Ministerstvem práce a sociálních věcí), který má jako opatření podle § 120 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění, zmírnit dopady pandemie onemocnění COVID – 19 na zaměstnanost v České republice.
Ve stručnosti lze říci, že v důsledku rozhodnutí vlády (vydaných podle krizového zákona) nebo Ministerstva zdravotnictví, popř. krajských hygienických stanic v souladu se zákonem na ochranu veřejného zdraví (č. 258/2000 Sb.) byla řadě zaměstnavatelům přímo či v nepřímém důsledku zakázána či omezena podnikatelská činnost. Zaměstnavatelé mají problém přidělovat svým zaměstnancům práci.
Program Antivirus má zaměstnavatelům kompenzovat část mzdových nákladů vynaložených v takové situaci. V první řadě je totiž třeba vyvrátit mýtus, že pokud zaměstnavatel nemůže za to, že není schopen zaměstnanci přidělovat práci, nemusí zaměstnanci nic hradit. Překážky v práci jsou pouze dvojího druhu – na straně zaměstnance a na straně zaměstnavatele. Nejde-li o překážku na straně zaměstnance, jde vždy o skupinu druhou – na straně zaměstnavatele, a to bez ohledu na míru „zásluh“, kterou zaměstnavatel na dané situaci má (v praxi jsou známy i případy kombinovaných překážek v práci – na obou stranách, ale netýkají se současné situace).
Za dobu trvání překážek v práci na straně zaměstnavatele je povinen zaměstnavatel zaměstnancům hradit náhradu mzdy v zákonem stanovené výši, aniž by za to získal příslušnou protihodnotu – výsledek práce. Předmětem tohoto příspěvku ale není rozbor překážek v práci, ale informace o možnosti zaměstnavatelů čerpat v této situaci příspěvek od státu.
Program Antivirus dopadá na dvě skupiny případů, přičemž první skupina pokrývá i jeden případ překážky na straně zaměstnance (liší se příčinou překážky v práci a výší poskytovaného příspěvku):
1. Režim A – nucené omezení provozu a karanténa
Jde o (i) omezení či uzavření provozu v přímém důsledku krizových opatření vydaných vládou (usnesení podle krizového zákona), Ministerstvem zdravotnictví nebo krajskými hygienickými stanicemi (mimořádná opatření vydaná podle zákona o ochraně veřejného zdraví) – jde tedy o přímý zákaz určitých činností, nebo o (ii) nařízení karantény určitému zaměstnanci či zaměstnancům.
K platným vládním opatřením viz https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vyhlaseni-nouzoveho-stavu-180234/
Vodítkem může být také přehled omezení (výčet omezených podnikatelských aktivit) na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
V případě ad (i) jde o překážku v práci dle § 208 zákoníku práce a zaměstnavatel je povinen hradit zaměstnanci 100% jeho průměrného výdělku.
V případě ad (ii) jde o karanténu, která je důležitou osobní překážkou v práci na straně zaměstnance – zaměstnanci náleží od zaměstnavatele náhrada mzdy dle § 192 zákoníku práce za dobu prvních 14 dní karantény (stejně se chová také izolace).
Výše příspěvku v těchto dvou podskupinách v rámci režimu A činí 80% vyplacené náhrady mzdy včetně odvodů. Částka je počítána ze superhrubé mzdy. Maximální strop příspěvku je 39 000,- Kč na jednoho zaměstnance a měsíc.
2. Režim B – související hospodářské potíže
Tento druhý režim dopadá na případy omezení provozu v důsledku:
- nedostatku vstupních dodávek (suroviny, subdodávky apod.) – tzv. prostoj – překážka v práci dle § 207 písm. a) zákoníku práce – zaměstnavatel hradí zaměstnanci náhradu mzdy ve výši 80% jeho průměrného výdělku;
- zaměstnavatel nemůže pro přidělovat zaměstnanci práci v rozsahu týdenní pracovní doby pro omezení poptávky po jeho službách, výrobcích či obecně po jeho činnosti (omezení odbytu) – jde o tzv. jinou překážku na straně zaměstnavatele podle § 209 zákoníku práce, tzv. částečnou nezaměstnanost – v tomto případě může zaměstnavatel snížit poskytovanou náhradu mzdy až na 60% průměrného výdělku (musí mít o snížení náhrady mzdy uzavřenou dohodu s odbory nebo vnitřní předpis, pokud u něj odbory nepůsobí);
Nemělo by tedy jít o úplné uzavření provozu, ale pouze o jeho omezení.
- absence významné nebo klíčové části jeho zaměstnanců (např. z důvodu karantény, nemoci, péče o dítě nebo nemožnosti se dostat do práce), v jejímž důsledku nemůže zaměstnavatel přidělovat práci jiným zaměstnancům – v tomto případě jde o jinou překážku v práci na straně zaměstnavatele dle § 208 zákoníku práce a zaměstnavatel hradí 100% průměrného výdělku.
Výše příspěvku v těchto třech podskupinách v rámci režimu B činí 60% vyplacené náhrady mzdy včetně odvodů. Částka je počítána ze superhrubé mzdy. Maximální strop příspěvku je 29 000,- Kč na jednoho zaměstnance a měsíc.
V obou režimech bude příspěvek vyplácen na základě dohody s Úřadem práce uzavřené elektronickou formou prostřednictvím webového rozhraní https://antivirus.mpsv.cz/zadost (to je krok 1 – zaměstnavatel vyplní žádost, čímž se mu automaticky vygeneruje vyplněná dohoda, kterou odešle Úřadu práce příslušnému podle jeho sídla; Úřad práce ji po kontrole podepíše a zašle opět dálkovým způsobem zpět) a na základě vyúčtování náhrad mezd opět pomocí webové aplikace (krok 2 po skončení období, na které bude vyúčtování podáváno).
Pro vyplacení příspěvku existuje řada negativních podmínek (např. zaměstnavatel nesmí být v likvidaci či konkurzním řízení, nesměla mu být v posledních 3 letech uložena pokuta za nelegální práci podle § 5 písm. e) bodu 3 zákona o zaměstnanosti a další). Příspěvek může být vyplacen pouze na zaměstnance v pracovním poměru, kteří nejsou ve výpovědní době a nebyla jim dána výpověď (v době podání vyúčtování); dohoda o rozvázání pracovního poměru k pozdějšímu datu evidentně důvodem pro zamítnutí proplacení není.
Pokud byste měli pochybnost o tom, zda se Vás program Antivirus týká, event. do jaké skupiny Váš případ patří, potřebujete-li zodpovědět jakoukoli otázku v souvislosti s překážkami v práci a jejich dopady, s možností upravit provoz s programem Antivirus, neváhejte nás kontaktovat.

Mgr. Veronika Bočanová,
advokátka
