Prodej společnosti, kterou jste léta s láskou a péčí budovali, je zásadním rozhodnutím, které vyžaduje důkladné zvážení. Představte si Vaši společnost jako letadlo, které jste roky pilotovali. Společně jste prošli turbulencemi, zdolávali výšky a občas čelili nutnosti k náhlému klesání. Ale jako v každé dobré letové misi může přijít moment, kdy je vhodné předat řízení někomu jinému, případně letadlo zařadit pod křídla větší letové flotily a připravit se na nový let. Co vás může inspirovat k prodeji společnosti, kterou jste s láskou a pečlivostí budovali? A jak poznáte, že nastal ten pravý moment pro výměnu pilota? Pojďme se na to podívat s lehkostí a špetkou humoru.
Co může být důvodem pro prodej společnosti?
- Mezigenerační obměna: společnost jste pilotovali již dlouho a život tomu chtěl, že v rodině nemáte vhodného nástupce, který by dříve nebo později mohl usednout na kapitánskou sedačku? Chtěli byste si užít prostředky, které Vaše společnost za dlouhé roky pod Vašim velením vybudovala?
- Volání nových dálek: život je plný objevů a možná cítíte, že je čas rozprostřít křídla směrem k novým dobrodružstvím mimo vaši současnou letovou hladinu. Nikdy není pozdě začít se věnovat něčemu zcela jinému, než jste dělali doposud. Kapitál získaný z prodeje společnosti může být vhodným odrazovým můstek pro nová dobrodružství
- Potřeba větší air company: vaše společnost může dále růst, hodilo by se ale, kdyby mohla být zařazena pod křídla někoho silnějšího a těžit tak z jeho postavení na trzích, jeho přístupu ke zdrojům a k zakázkám. Najít někoho s vícero či většími letouny ve flotile může být cestou k dosažení plného potenciálu Vaší společnosti.
- Meteorologické podmínky: podobně jako piloti musí sledovat počasí, i podnikatelé musí sledovat tržní podmínky. Když předpověď naznačuje příznivé podmínky pro vzlet, může být čas na prodej.
- Osobní okolnosti: Životní změny mohou vyžadovat, abyste snížili letovou hladinu a věnovali se více zemi pod nohama. Čas na této planetě máme jen jeden. Zdraví neošidíme. Naše děti budou dětmi jenom jednou. Jedno mé oblíbené rčení říká: „Práce počká, než dítěti ukážete duhu, duha ovšem nepočká…“ Prodej společnosti může být Vaším bezpečným přistáním.
V praxi se většinou setkáme s kombinací více z výše uvedených důvodů. Rozhodování může být o to složitější, když má společnost více společníků a každý z nich má (což je běžné) jiné preference. Například, když každý ze společníků je různě starý. Ti starší chtějí již zasloužený odpočinek a v jejich unavených očích můžete číst, že už nemají sílu na vymýšlení nových strategií, nemají chuť se prodírat změtí právních předpisů, čelit kontrolám různých institucí a požadavkům obchodních partnerů.
Oproti tomu mladší společníci by to rádi ještě zkusili, ale třeba nemají pro změnu odborné znalosti a zkušenosti potřebné pro vývod a výrobu produktu, který je předmětem činnosti společnosti… Zapeklitá situace.
Kdy je vhodný čas na prodej společnosti?
- Když je obloha jasná: Výhodné tržní podmínky jsou jako jasná obloha pro vaši cestu – signalizují, že je čas prodat. V takové situaci lze mít za to, že se podaří maximalizovat zisky z prodeje společnosti
- Když se dlouhodobě společnost zmítá v deštivém a větrném počasí, nemá zakázky a perspektivu výhledu a chce eliminovat riziko tvrdého přistání; někdy je lepší prodat levněji nyní než čekat, zda se situace zlepší a riskovat, že neprodáte vůbec, nebo za ještě horších podmínek
- Když je palubní deník v pořádku: Ujistěte se, že vaše společnost je jako dobře udržovaný letoun, připravený na předání novému pilotovi nebo nové air company. To zvyšuje vaše šance na úspěšný prodej. V některém z dalších dílů seriálu si řekneme, jak na to
- Připravenost je klíčová: Mít všechno připraveno pro prodej je jako mít palubní deník aktualizovaný, letový plán vymyšlený a letový tým v pohotovosti. To znamená, že jste připraveni na předání řízení. A jen v takové situaci si můžete za Vaši společnost, která je mnohdy Vaším celoživotním dílem, říct nejvyšší peníze
- Existuje shoda mezi jednotlivými členy posádky prodávat společnost, když všichni společníci jednají ve shodě, je ideální. Nicméně může se stát, že shoda mezi společníky o jejím dalším směřování nebude. Pro tyto případy je víc než vhodné mít mezi společníky upraveno (například v tzv. „SHA“ – „shareholders agreement“), jak bude postupováno v situaci, kdy se majorita rozhodne své podíly prodat. Pro tyto případy je vhodní mít sjednána předkupní práva, tag-along a drag-along práva, která zajistí, že i minoritní společníci budou mít povinnost (nebo právo) své podíly investorovi prodat. Jedině tak lze zajistit smysluplný prodej společnosti, neboť společnost, kde by zůstal minoritní společník, který s prodejem nesouhlasil, se bude prodávat těžko a cena tomu bude odpovídat…
Závěr
Prodej společnosti je jako přistání po dlouhém a náročném letu. Důležité je pečlivě zvážit vaše motivy a časování, aby vaše předání kokpitu proběhlo hladce. Ať už se rozhodnete jakkoliv, pamatujte, že každý let končí přistáním a každé přistání otvírá možnost pro nový vzlet. Konzultace s finančními poradci, právními odborníky a M&A specialisty může pomoci zajistit, že váš prodej proběhne hladce a za co nejvýhodnějších podmínek. Připravte se na nový vzlet do neznámých výšin!
Potřebujete poradit či zastoupit při prodeji společnosti? Máte jakékoli dotaky k našemu seriálu? Obraťte se na nás! S prodejem společností máme dlouholeté zkušenosti!
JUDr. Ing. Jan Vych, advokát a partner