PRODEJ SPOLEČNOSTI – kdy je správný čas?

PRODEJ SPOLEČNOSTI – kdy je správný čas?

prodej společnosti

Prodej společnosti, kterou jste léta s láskou a péčí budovali, je zásadním rozhodnutím, které vyžaduje důkladné zvážení. Představte si Vaši společnost jako letadlo, které jste roky pilotovali. Společně jste prošli turbulencemi, zdolávali výšky a občas čelili nutnosti k náhlému klesání. Ale jako v každé dobré letové misi může přijít moment, kdy je vhodné předat řízení někomu jinému, případně letadlo zařadit pod křídla větší letové flotily a připravit se na nový let. Co vás může inspirovat k prodeji společnosti, kterou jste s láskou a pečlivostí budovali? A jak poznáte, že nastal ten pravý moment pro výměnu pilota? Pojďme se na to podívat s lehkostí a špetkou humoru.

Co může být důvodem pro prodej společnosti?

  1. Mezigenerační obměna: společnost jste pilotovali již dlouho a život tomu chtěl, že v rodině nemáte vhodného nástupce, který by dříve nebo později mohl usednout na kapitánskou sedačku? Chtěli byste si užít prostředky, které Vaše společnost za dlouhé roky pod Vašim velením vybudovala?
  2. Volání nových dálek: život je plný objevů a možná cítíte, že je čas rozprostřít křídla směrem k novým dobrodružstvím mimo vaši současnou letovou hladinu. Nikdy není pozdě začít se věnovat něčemu zcela jinému, než jste dělali doposud. Kapitál získaný z prodeje společnosti může být vhodným odrazovým můstek pro nová dobrodružství
  3. Potřeba větší air company: vaše společnost může dále růst, hodilo by se ale, kdyby mohla být zařazena pod křídla někoho silnějšího a těžit tak z jeho postavení na trzích, jeho přístupu ke zdrojům a k zakázkám. Najít někoho s vícero či většími letouny ve flotile může být cestou k dosažení plného potenciálu Vaší společnosti.
  4. Meteorologické podmínky: podobně jako piloti musí sledovat počasí, i podnikatelé musí sledovat tržní podmínky. Když předpověď naznačuje příznivé podmínky pro vzlet, může být čas na prodej.
  5. Osobní okolnosti: Životní změny mohou vyžadovat, abyste snížili letovou hladinu a věnovali se více zemi pod nohama. Čas na této planetě máme jen jeden. Zdraví neošidíme. Naše děti budou dětmi jenom jednou. Jedno mé oblíbené rčení říká: „Práce počká, než dítěti ukážete duhu, duha ovšem nepočká…“ Prodej společnosti může být Vaším bezpečným přistáním.

V praxi se většinou setkáme s kombinací více z výše uvedených důvodů. Rozhodování může být o to složitější, když má společnost více společníků a každý z nich má (což je běžné) jiné preference. Například, když každý ze společníků je různě starý. Ti starší chtějí již zasloužený odpočinek a v jejich unavených očích můžete číst, že už nemají sílu na vymýšlení nových strategií, nemají chuť se prodírat změtí právních předpisů, čelit kontrolám různých institucí a požadavkům obchodních partnerů.

Oproti tomu mladší společníci by to rádi ještě zkusili, ale třeba nemají pro změnu odborné znalosti a zkušenosti potřebné pro vývod a výrobu produktu, který je předmětem činnosti společnosti… Zapeklitá situace.

Kdy je vhodný čas na prodej společnosti?

  • Když je obloha jasná: Výhodné tržní podmínky jsou jako jasná obloha pro vaši cestu – signalizují, že je čas prodat. V takové situaci lze mít za to, že se podaří maximalizovat zisky z prodeje společnosti
  • Když se dlouhodobě společnost zmítá v deštivém a větrném počasí, nemá zakázky a perspektivu výhledu a chce eliminovat riziko tvrdého přistání; někdy je lepší prodat levněji nyní než čekat, zda se situace zlepší a riskovat, že neprodáte vůbec, nebo za ještě horších podmínek
  • Když je palubní deník v pořádku: Ujistěte se, že vaše společnost je jako dobře udržovaný letoun, připravený na předání novému pilotovi nebo nové air company. To zvyšuje vaše šance na úspěšný prodej. V některém z dalších dílů seriálu si řekneme, jak na to
  • Připravenost je klíčová: Mít všechno připraveno pro prodej je jako mít palubní deník aktualizovaný, letový plán vymyšlený a letový tým v pohotovosti. To znamená, že jste připraveni na předání řízení. A jen v takové situaci si můžete za Vaši společnost, která je mnohdy Vaším celoživotním dílem, říct nejvyšší peníze
  • Existuje shoda mezi jednotlivými členy posádky prodávat společnost, když všichni společníci jednají ve shodě, je ideální. Nicméně může se stát, že shoda mezi společníky o jejím dalším směřování nebude. Pro tyto případy je víc než vhodné mít mezi společníky upraveno (například v tzv. „SHA“ – „shareholders agreement“), jak bude postupováno v situaci, kdy se majorita rozhodne své podíly prodat. Pro tyto případy je vhodní mít sjednána předkupní práva, tag-along a drag-along práva, která zajistí, že i minoritní společníci budou mít povinnost (nebo právo) své podíly investorovi prodat. Jedině tak lze zajistit smysluplný prodej společnosti, neboť společnost, kde by zůstal minoritní společník, který s prodejem nesouhlasil, se bude prodávat těžko a cena tomu bude odpovídat…

Závěr

Prodej společnosti je jako přistání po dlouhém a náročném letu. Důležité je pečlivě zvážit vaše motivy a časování, aby vaše předání kokpitu proběhlo hladce. Ať už se rozhodnete jakkoliv, pamatujte, že každý let končí přistáním a každé přistání otvírá možnost pro nový vzlet. Konzultace s finančními poradci, právními odborníky a M&A specialisty může pomoci zajistit, že váš prodej proběhne hladce a za co nejvýhodnějších podmínek. Připravte se na nový vzlet do neznámých výšin!

Potřebujete poradit či zastoupit při prodeji společnosti? Máte jakékoli dotaky k našemu seriálu? Obraťte se na nás! S prodejem společností máme dlouholeté zkušenosti!

JUDr. Ing. Jan Vych, advokát a partner

Dočetli jste až sem?

Přihlašte se k odběru novinek

Uveďte zde svůj e-mail, ať Vám neuteče žádná aktualita z naší kanceláře.
Další články

Děkujeme za návštěvu našich stránek.

Pokud nechcete přijít o žádné dění v naší kanceláři, dovolujeme si Vám nabídnout přihlášení k odběru aktualit. Stačí vyplnit Váš e-mail.

Advokátní kancelář Vych a partners