+420 222 517 466

Registr zastupování: O co se jedná?

Registr zastupování: O co se jedná?

V rámci rozšíření digitalizace a ulehčení byrokracie se chystá spuštění tzv. Registru zastupování. Vláda to oznámila již na podzim minulého roku, nyní na začátku února 2024 schválila návrh novely zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, který má tuto novinku zanést do našeho právního řádu. K čemu bude Registr zastupování sloužit? Na to se nyní společně podíváme.

Náhrada papírové plné moci

Plné moci bude možné díky Registru zastupování používat v digitální podobě. V Registru budou uložené až do jejich odvolání, či vypršení platnosti, díky čemuž je bude možné používat i opakovaně. Stejně jako u eDokladů ale nedochází k zneplatnění papírových dokumentů, takže fyzické plné moci zůstávají i nadále platné.

Co dalšího v Registru najdeme

Registr zastupování bude krom plných mocí obsahovat i předvyplněné šablony uzpůsobené různým druhům zastupování, což lze vnímat jako další krok usnadnění komunikace občanů (nejen) se správními orgány.

Jak to bude fungovat

K využívání Registru zastupování bude nutné mít Identitu občana, skrze kterou dojde na digitální plné moci k potvrzení totožnosti, které nahradí fyzický podpis. Občané nebudou muset podnikat žádné další kroky a ani od úředníků nebude vyžadována další součinnost.

Kdo a kdy

Návrh novely zákona ještě musí projít legislativním procesem, ale dle vlády by Registr zastupování mohl být spuštěn už letos v červenci.

Dle Digitální a informační agentury se do systému jako první připojí ministerstvo dopravy, další úřady budou následovat.

Závěr

Tato novinka s sebou přináší také spousty výzev. Bude kupříkladu zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví nejrůznější subjekty, které by tak měly za účelem zjednodušení byrokratických postupů zveřejňovat údaje o tom, komu a k čemu plnou moc udělily. Diskutabilní je také nutnost si hlídat, komu a kdy jsme plnou moc udělili, aby ji neužíval znovu a znovu bez našeho vědomí. V současné chvíli ale nejprve musíme vyčkat, zda Registr zastupování vůbec projde legislativním procesem.

Zdroj: Leagle.one

Mgr. Lucie Špičková, advokátka

AKV Eva Hrdličková

Eva Hrdličková, právní asistentka

Další články

Změny v podmínkách výkonu funkce statutárních orgánů

Do 1. 7. 2023 zákon o obchodních korporacích v souvislosti s podmínkami pro výkon funkce člena voleného orgánu odkazoval na zákon o živnostenském podnikání, přičemž se mezi tyto podmínky řadily bezúhonnost a neexistence překážek provozování živnosti podle živnostenského zákona. Po novele jsou však tyto podmínky upraveny přímo v zákoně o obchodních korporacích.

Číst více

Vítáme v týmu hned 2 nové advokáty!

Náš právní tým jsme posílili hned o 2 nové advokáty – Mgr. Denisu Mokřížovou a JUDr. Miroslava Různara.
Denisa se specializuje se na obchodní právo včetně zastupování v řízení před soudy a správními orgány.
Miroslav se specializuje na občanské, obchodní a pracovní právo, právo nemovitostí a rovněž na řešení sporů a litigace.

Číst více
Dočetli jste až sem?

Přihlašte se k odběru novinek

Uveďte zde svůj e-mail, ať Vám neuteče žádná aktualita z naší kanceláře.

Děkujeme za návštěvu našich stránek.

Pokud nechcete přijít o žádné dění v naší kanceláři, dovolujeme si Vám nabídnout přihlášení k odběru aktualit. Stačí vyplnit Váš e-mail.

Advokátní kancelář Vych a partners